Innohankkeet

Raision lukio oli Turun ja Kaarinan lukioiden mukana innohankkeessa 2013 – 2015. Innohankkeet ovat opetusministeriön tukemia projekteja, joilla tällä kertaa haluttiin kokeilla ja parantaa tietotekniikan käyttöä opetuksessa.

Tätä innohanketta ei toteutettu yhtenä suurena projektina, vaan useina pienempinä kokeiluina ja hankkeina. Meillä hanketta koordinoi digitiimi, mutta osahankkeita toteutettiin useiden opettajien toimesta, tässä tiivistelmä hankkeista ja niiden kulusta.

Lukiossa toimii 5 opettajan digitiimi, joka pyrkii kehittämään sähköisiä menetelmiä ja käytäntöjä sekä auttaa opettajakuntaa sähköistymisessä. Lisäksi opiskelijoista muodostetaan (vuodeksi kerrallaan) ryhmä digitutoreita, joiden tehtäviin kuuluu erilaisia tehtäviä tvt-asioihin liittyen. He mm. kuvaavat sekä videoivat koulun tapahtumia ja muokkaavat näistä uutiset koulun nettisivuille, auttavat esitystekniikan kanssa vierailijoita ja opettajia ja toimivat vertaistukena sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin liittyvissä asioissa. Digitiimi ja -tutorit eivät suoranaisesti liity innohankkeeseen, mutta molemmat ovat olleet mukana eri osahankkeissa.

iSaksa

Tässä projektissa A-saksan pienelle ryhmälle hankittiin iPadit. Niiden avulla he opiskelivat suuren osan opinnoistaan käyttäen erilaisia appseja, sivustoja ja palveluita, joilla opiskelun pääpaino on omalla ja itsenäisellä tuottamisella sekä suullisessa osaamisessa.

Opetus toteutettiin osin luokassa (D-saksan lukijoiden rinnalla) ja osin itsenäisenä ja ryhmätyönä. Käytetyimpiä appseja ja palveluita olivat iMovie, Puppet Pals, Padlet ja Google Drive.

iSaksa-projekti mahdollisti A-saksan ryhmän toteutumisen pienestä opiskelijamäärästä huolimatta käyttäen teknologiaa ja sen mahdollistamia metodeja (itsenäinen, aktivoiva, verkko-, monimuoto-, jne. opiskelu).

3D-tulostus

3D-tulostin saatiin lukioon syyskuussa 2014. Aivan ensimmäiset tulosteet saatiin jo laitetta käyttöön otettaessa ja testatessa. Tulostinta käytettiin kuvataiteen kursseilla (KU2 ja arkkitehtuurikurssi): Sketchup-ohjelmalla tulostettiin osin valmiita ja itse tehtyjä malleja. Fysiikan kurssilla tulostettiin metallipallokiihdytin osaksi koejärjestelyjä.

Tulostimen käytössä oli aluksi teknisiä vaikeuksia ja kolmiulotteisen mallintamisen koki osa opiskelijoista haastavaksi, mutta kokonaisuutena opiskelijat (ja opettajat) ovat innoissaan tulostimesta ja sille keksitään koko ajan uutta käyttöä kuvataiteen ja fysiikan opetuksessa.

Chromebook

Tässä projektissa digitiimin jäsenille hankittiin Lenovo Yoga -chromebookit tarkoituksena testata niiden toimintaa kunkin aineen opetuksessa ja Raision lukion käyttämien palveluiden yhteydessä. Lukion kannettaville tietokoneille haettiin vaihtoehtoja mm. niiden hitaan käynnistymisen ja kirjautumisen takia.

Chromebookit todettiin monilta osin toimiviksi, lukion käytetyimmät palvelut toimivat niillä moitteettomasti (toisin kuin osalla iPadeistä tai Android-tableteista). Kyseistä mallia ei kuitenkaan saatu toimivaksi sähköisiä ylioppilaskirjoituksia ajatellen. Se, että vain tietyt chromebook-laitteet toimivat DigabiOS:n kanssa, ja se, että esim. matemaattisten ohjelmat eivät välttämättä toimisi chromebookeissa, sai meidät suosittelemaan opiskelijoille jatkossa ainoastaan kannettavan tietokoneen hankkimista.

FY1-kurssin opiskelun sähköistäminen

Hankkeessa oli kaksi osaa: kaikille lukuvuonna 2015 – 2016 FY1-kurssin suorittaville opiskelijoille hankittiin Tabletkoulun sähköinen oppikirja, ja opettajat käyttivät kursseilla tablettia opetusvälineenä. (Tutkittiin miltä osin tablet voisi korvata perinteistä liitutaulua.)

Siirtymä perinteisestä oppikirjasta sähköiseen oppikirjaan oli yllättävänkin helppoa, opiskelun sähköistäminen tapahtui luontevasti, kun kirja oli sähköinen ja opiskelijoilla oli laite sen käyttämistä varten. Ainoastaan fysiikan laskutehtävien ratkaisujen kirjoittaminen tehtiin perinteisesti paperilla. On todennäköistä, että sähköisen oppikirjan käyttöä jatketaan.

Tabletilla voi kirjoittaa fysiikan laskutehtävien ratkaisuja styluksen avulla. Tabletin ruutu saatiin peilattua videotykille. Fysiikan data-analyysia voi tehdä tabletilla. Jos unohdetaan styluksen käyttö, normaali tietokone soveltuu ehkä edellä mainittuihin tehtäviin kuitenkin paremmin.

Intuos-piirtopöytä ja matematiikka

Projektin tavoitteena oli kokeilla, miten piirtopöytä (Intuos) soveltuisi matematiikan opetukseen. Piirtopöydän avulla opetukseen voidaan yhdistää käsin kirjoitettuja laskutoimituksia esimerkiksi kuvakaappausten kanssa. Näin opettajan tuntityö voidaan kokonaisuutena tallentaa sähköiseen muotoon opiskelijoiden nähtäväksi.

Laitteen käyttöönotto onnistui. Laitetta voidaan käyttää nykyään käytössä olevien Windows Journal – ja SMART Notebook -ohjelmien kanssa. Piirtopöytää voidaan harkita SMART Board -taulujen korvaajiksi ainakin niihin luokkiin, missä opetetaan pääosin matematiikkaa.

Sähköisiin kokeisiin liittyvät projektit

Moni innohankkeen projekti keskittyi sähköisten kokeiden kokeilemiseen ja niiden kehittämiseen. Raision lukiossa oli pidetty sähköisiä kokeita jo aiemmin, mutta lähestyvät sähköiset ylioppilaskirjoitukset innostivat moniin kokeiluihin. Kokeita on pidetty Moodlen, Google Formsin ja Abitin avulla. Osahankkeiden tarkoituksena oli löytää uusia mahdollisuuksia kokeisiin (video ja audio sekä suulliset tehtävät kielten kokeissa), harjoittaa opettajia ja opiskelijoita sähköisiin kokeisiin sekä löytää hyviä käytäntöjä kokeiden laatimiseen, korjaamiseen ja palauttamiseen.

eKokeet

Hankkeessa kokeiltiin DigabiOS:n toimintaa yhdessä koulun oppialustan kanssa. Digabin avulla bootatulla koneella opiskelijat tekivät täysin suljetun kokeen koulun Moodlessa. Vaikka koe onnistui, tulevat opiskelijat jatkossa tekemään kokeet joko Abitti-kokeina tai Moodlessa opettajan visuaalisen valvonnan alla.

Kuuntelukokeet

Kuuntelukokeiden tekeminen sähköisesti toteutettiin Moodlen avulla. Kokeissa opiskelijat voivat omaan tahtiinsa kuunnella äänitteitä tai katsoa videoita ja syöttää vastauksensa järjestelmään. Äänitteiden ja videoiden vieminen oppimisalustalle huomattiin hyvin työlääksi, mutta toisaalta ne ovat uudelleenkäytettävissä. Kokeen tekeminen opiskelijoiden omilla koneilla tavallisessa luokassa vapauttaa kielistudion käyttämisestä ja nopeuttaa kokeen pitämistä, lisäksi automaattinen pisteytys vähentää opettajan työtä.

Suulliset tehtävät

Tavoitteena oli pystyä laatimaan suullisia tehtäviä osaksi tenttiä tai kurssia Moodleen. Teknisesti kokeilu onnistui, mutta useissa opiskelijoiden laitteissa ei ollut tarvittavia ohjelmia tai mikrofonia ja siitä aiheutui haittaa. (Moodlen lisäosa ei mahdollistanut kännykällä vastaamista.)

LEEE – Large Electronic Exam Experiment

Digitiimi organisoi kokeilun, jossa mahdollisimman moni yhden jakson kokeista tehtäisiin sähköisinä, aiemmin sähköiset kokeet olivat olleet poikkeus. Tavoitteena oli saada mahdollisimman moni opettaja mukaan, selvittää lukion, sen laitteiston, opettajien ja opiskelijoiden valmiudet sähköisiin kokeisiin ja löytää mahdollisia puutteita sekä saada ideoita tvt:n opetuskäytön kehittämiseen.

Jakson kokeista 26 pidettiin sähköisinä, koeviikon aikana saatiin arvokasta tietoa laitteiden toiminnasta (mm. langaton verkko uusittiin tämän jälkeen). Kokeet onnistuivat muutamia teknisiä häiriöitä lukuun ottamatta hyvin, opettajien valmiudet sähköisiin kokeisiin huomattiin hyviksi ja opiskelijat suhtautuivat sähköisiin kokeisiin enimmäkseen myönteisesti.

 

-Digitiimi