Nämä ohjeet on kirjoitettu niille henkilöille, jotka ovat valmistuneet Raision lukiosta ja jotka ovat tulossa jotain ylioppilastutkinnon arvosanaa korottamaan. Iso osa ohjeista pätee kuitenkin kaikille ylioppilaskokeeseen osallistuville.

Epäselvissä tilanteissa voi ottaa yhteyttä apulaisrehtori Jussi Hietapakkaan.

Valmistautuminen ylioppilaskokeeseen

Tarkista, minä päivänä tai päivinä on ylioppilaskokeesi:

Koetta varten sinulla tulee olla:

• kannettava tietokone
    • kannettavassa tulee olla portti verkkojohdolle (RJ45) ja USB-muistitikulle (tyyppi A)
    • jos kannettavasta puuttuu joitain edellä mainituista porteista, sinun tulee ostaa sopiva adapteri
  • kannettavan laturi
  • langalliset kuulokkeet, joissa ei saa olla mitään langattomia ominaisuuksia
  • erillinen langallinen hiiri, jos tarvitset sitä
  • Olet vastuussa siitä, että tulet kirjoituksiin ylioppilaskokeisiin soveltuvan kannettavan tietokoneen kanssa.

Harjoittele kannettavasi käynnistämistä abittimuistitikulta:

• Monista itsellesi abittimuistitikku käyttäen tämän linkin ohjeita. Tarvitset monistamista varten oman muistitikun.
  • Käynnistä kannettavasi abittimuistitikulta käyttäen tämän linkin ohjeita.
  • Abittimuistitikku on kotona harjoittelemista varten. Ylioppilaskokeessa saat tikun lukiolta.
  • Olet vastuussa siitä, että osaat itse käynnistää kannettavasi abittimuistitikulta.

Harjoittele abitissa vastauksen tuottamista ja ohjelmien käyttöä:

• Kun olet saanut kannettavasi käynnistettyä abittimuistitikulta onnistuneesti koekäyttöjärjestelmään, voit harjoitella vastauksen tuottamista ja ohjelmien käyttämistä koekäyttöjärjestelmässä.
  • Testaa myös, että kuulokkeesi toimivat koekäyttöjärjestelmässä.
  • Ohjelmien käyttöä voit harjoitella myös abitin ulkopuolella esimerkiksi lataamalla ohjelmat omalle kannettavallesi esim. Windowsiin.
  • Abitissa käytössä olevat ohjelmat löytyvät tämän linkin kautta.

Ylioppilaskoepäivänä

Saliin pitää tulla klo 8.00

• Tuo ensin kannettavasi lisälaitteineen saliin, käynnistä kannettavasi kokelastikulta ja testaa kuulokkeiden toiminta.
  • Tämän jälkeen voit tuoda vasta eväät saliin.

Koe alkaa klo 9.00

• Tuota vastauksesi vastausruutuun. Voit täydentää vastaustasi kuvakaappauksilla.

Ylioppilaskokeen jälkeen

Alustavan arvioinnin pisteet julkaistaan Wilman kautta.

Lopulliset koetulokset julkaistaan Oma Opintopolku -verkkopalveluun.